PARTONDING NI
PARMINGGUON
HKBP PONDOK GEDE
RESORT PONDOK GEDE
PUKUL 07.00 WIB
& PUKUL 10.00 WIB
Topik: Joujou
Mangaradoti Angka Na Tinompa
I.
Pangaradeon Diri
1.
Marende BE No. 648:1+3 Sangap di Debata Ama (SDJ)
Ø
Sangap di Debata Ama, sangap di AnakNa i.
Nang di Tondi Porbadia, Debata na songkal
i.
Haleluya, puji Tuhan salelenglelengna i.
......................
Ruas Jongjong ......................
Ø
Puji Raja sian surgo Raja ni huria i.
Raja ni saluhut bangso, Tuhan na sun
sangap i.
Langit tano sai endehon sangap di goarNa i.
2.
Votum/Agenda
P: Marhitehite Goar ni Debata Ama, dohot Goar
ni AnakNa Tuhan Jesus Kristus, dohot Goar ni Tondi Porbadia na tumompa langit
dohot tano on.
R: Amen.
P: Parangehon hamu ma na tama di Tuhan i,
marguru tu sandok lomo ni rohaNa. Marparbuehon parbue marhitehite saluhut ulaon
na denggan. Oloi hamu ma Jahowa marhitehite las ni roha, ro be ma hamu tu
joloNa marhitehite olopolop. Haleluya.
R: Haleluya… Haleluya… Haleluya.
P: Martangiang ma hita: Ale Tuhan Debata,
Pargogo na so hatudosan, na songkal jala na bonar. Dialo Ho do na ginjang
marroha, jala dipatimbo Ho do na serep marroha. Alani i hupangido hami ma tu
Ho: Sai ramoti ma hami, asa unang jungkat hami, unang ginjang rohanami. Alai
togutogu hami marhitehite TondiM, asa unduk, serep, tobok jala burju rohanami
di adopan ni saluhut halak, ala ni AnakMu, Tuhan Jesus Kristus, Tuhannami.
R: Amen.
3.
Marende BE No. 115:2 Tuhan Debata (BL 59)
Ø
Tuhan Debata, sai ramoti ma,
Daging dohot tondinami, ido pangidoannami,
Sai pahipas be, hami on sude.
4.
Patik V – X
P: Patik ni Debata tu hita sadari on, ima
patik palimahon sahat tu patik pasampuluhon.
V: Ingkon
pasangaponmu do natorasmu asa martua ho jala leleng mangolu di tano na nilehon
ni Jahowa Debatam di ho.
VI: Unang
ho mamunu.
VII: Unang
ho mangalangkup.
VIII: Unang
ho manangko.
IX: Unang
ho olo manghatindangkon hata na so tutu maralohon dongan jolma.
X: Ndang jadi
haliangan ni roham bagas ni donganmu, jala ndang jadi haliangan ni roham dongan
saripe ni donganmu, manang naposona baoa manang naposona boruboru, manang
lombuna manang hodana, manang dia pe ugasan ni donganmu.
Songon i ma sahatna. Antong rap
mangido gogo ma hita sian Debata laho mangulahonsa.
P/R: Ale Tuhan Debata sai pargogoi ma hami laho
mangulahon na hombar tu patikMi. Amen.
5.
Marende No. 182:2-3 Tu Jolom o Debatangku (BL 24)
Ø Husolsoli do
rohangku, na gok dosa i tongtong.
Ai godang
ari-aringku, na hubahen ambolong.
......................
Ruas Jongjong ......................
Ø Sai jotjot do
hutadinghon, dalanMi na tigor i.
Kristen au, hape
hutondong, dalan hamagoan i.
6.
Tangiang Manopoti Dosa
P: Tapaunduk jala tapaserep ma rohanta di
adopan ni Debata, tatopoti ma dosanta, Martangiang ma hita: Ale Tuhan Debata, Amanami
Parasiroha na sumurung. Na pungu do hami di joloM martangiang tu Ho; ndada
mangasahon hatigorannami, namangasahon asi ni rohaM na godang i do. Sai asi ma
rohaM mida sandok bangsonami, sesa ma dosanami saluhutna. Sai sungguli ma
rohanami, asa muba rohanami dohot pangalahonami, Alani Tuhan Jesus Kristus
Tuhannami, Sipangolu hami. Amen.
......................
SDJ 681 (saat teduh) ......................
P: Tabegema baga-baga ni Debata taringot tu
hasesaan ni dosa. Songon on do hata ni Jahowa. Unang ho mabiar, ai Ahu do
siluluhon ho; Nunga pola Hu jou goarmu, Ahu nampuna ho. Hasangapon ma di
Debata na di ginjang.
R: Amen.
7.
Marende BE No. 214:2 Sonang di Lambung Jesus (BL 161)
Ø Sonang di lambung
Jesus, sonang na ro tusi.
Unang be ho mabiar,
lao mandapothon i.
Tongtong dijouhon
Jesus: “Sai ro ma ho tu Au,
Tadinghon
haholomon, jala haposi Au.”
Sonang di lambung
Jesus, sonang na ro tusi.
Unang be ho mabiar,
lao mandapothon i.
8.
Epistel: Pangungkapon 7:1-3
P: Hata ni Debata turpuk Epistel di hita
sadari on, ima na tarsurat di Pangungkapon 7:1-3: Dung salpu i, huida ma opat
surusuruan jongjong di na opat desa ni tano i, angka namaniop na opat alogo na
di tano i, asa unang mangombus alogo di tano, nang di laut nang tu sada hau pe.
R: Dung i huida ma surusuruan na asing hehe
sian habinsaran ni mata ni ari na maniop sahap ni Debata na mangolu, jala balga
ma soarana manjouhon dompak surusuruan na opat i, angka naung manjalo sahala
mangago tano dohot laut.
P: Ninna ma; Unang ma ago hamu tano nang laut
nang angka hau, paima husahapi hami angka naposo ni Debatanta di bohinasida be.
Ima sahatna. Martua do angka natumangihon Hata ni Debata, jala naumpeopsa.
P/R: Amen.
9.
Marende BE No. 544:1 Molo ro Panjou ni Tuhan (BL 419)
......................
Ruas Jongjong ......................
Ø
Molo ro panjou ni Tuhan molo
salpu tingki on,
Molo
binsar bintang sipaias i.
Jala
sahat ma tu ginjang angka na tinobus i,
Dohot
au dibaen Tuhanta lao tusi.
Molo
jouon ni Tuhanta, angka goar di pustaha,
Dibaen
asi ni rohaNa, alusanhu: O Tuhanhu, au dison.
10.
Manghatindanghon Haporseaon
P: Tahatindangkon ma haporseaonta i, songon
na hinatindangkon ni angka donganta sahaporseaon di sandok portibi on; Rap ma
hita mandok;
P/R: Ahu porsea, di Debata Jahowa, i do Ama
Pargogo na so hatudosan na tumompa langit dohot tano.
Ahu porsea, di Jesus Kristus, Anak ni
Debata Jahowa, na sasada i, i ma natinubuhon ni si Maria na gabegabean sian
Tondi Porbadia andorang so habubuhan. I do Tuhanta, na tumaon na bernit di
panguhuman ni si Latus, na mate tarpajal do Ibana di hau na pinarsilang, na
tuat tu banua toru, dung ditanom. Na mulak mangolu di ari patoluhon, na manaek
tu surgo, laho hundul tu siamun ni Debata Jahowa AmaNai, Pargogo naso hatudosan
i, disi ma Ibana, paima mulak sogot tu tano on laho manguhumi halak na mangolu
dohot na mate.
Ahu porsea, di Tondi Porbadia, jala
adong sada huria na badia, huria hatopan ni halak Kristen angka na badia, dohot
di hasesaan ni dosa, dohot di Hatai namandok; mulak mangolu do sogot daging ni
halak na mate, dohot di hangoluan na so ra suda. Amen.
11.
Tingting Huria dohot Tangiang Pangondianon
12.
Marende BE No. 802:1 Pangke Tingkim Saonari (SDJ)
Ø Pangke tingkim
saonari, dapothon ma Tuhan i.
Unang godang
sidalian, ingot jempek ngolumi.
Nunga rade
hasonangan, di surgo i, di surgo i,
Unang adong nanggo
sada, na so parjambar di si.
13.
Jamita: 3 Musa 25:1-13
1)
Dungi
ro ma hata ni Jahowa tu si Musa di dolok Sinai, songon on:
2)
“Paboa
ma tu halak Israel jala dohononmu ma tu nasida; Ia dung masuk hamu tu tano
silehononHu tu hamu, ingkon patalunonmu do tano i marparadianan Sabbat di
Jahowa.
3)
Ingkon
onom taon lelengna saburonmu ladangmu, jala onom taon lelengna paiasiasonmu
ranting ni hau anggurmu dohot papunguhon angka parbuena.
4)
Alai
anggo taon papituhon, ingkon marparadianan Sabbat do tano i, i ma Sabbat di Jahowa,
ndang jadi saburonmu disi ladangmu manang paiasonmu ranting ni hau anggurmu.
5)
Alai
anggo sagak, na tubu salpu gotilon, ndang jadi gotilonmu, angka parbue ni hau
anggurmu na so pinaiasmu, ipe ndang jadi tapuonmu, ala taon paradianan Sabbat
di tano i do i.
6)
Ianggo
gogo ni tano i di taon paradianan Sabbat i, ingkon gabe sipanganonmuna di
hamuna, di ho tahe dohot di naposom baoa dohot parompuan dohot di halak
gajianmu dohot di donganmu sajabu, nang di halak dagang na manginsua di
lambungmi.
7)
Di
pinahanmu dohot di binatang na di tanomu; sandok gogo ni tano i tahe ingkon
gabe sipanganon.
8)
Dungi
bilangonmu ma di ho pitu taon paradianan Sabbat, i ma pitu hali pitu taon, asa
leleng ni na pitu taon paradianan Sabbat gabe opat pulu sia taon toropna.
9)
Ingkon
manghuling ma bahenonmu soara ni sarune tingting di bulan sipaha pitu di ari
sampulu, ingkon di ari pardengganan tahe manghuling bahenonmu soara ni sarune
tingting di sandok tanomuna i.
10)
Ingkon
parbadiaanmuna do taon palimapuluhon jala tingtinghononmuna haluaon di tano i
tu saluhut halak pangisina; ingkon gabe tano parolopolopon do i di hamu, jala
ingkon mulak hamu ganup tu partalianna, mulak huhut ganup tu donganna hian.
11)
Taon
parolopolopon do tahe di hamu taon palimapuluhon i; ndang jadi hamu manabur
disi, jala ndang jadi hamu manggotil sagakna, jala ndang jadi tapuonmuna parbue
ni hau anggur na so pinaias rantingna.
12)
Ai
taon parolopolopon do i, ingkon badia do i di hamu, ingkon panganonmuna disi
gogo ni ladang na tubu boti.
13)
Ia
di taon parolopolopon i, ingkon mulak tu ganup partalianna hian.
Sesuai dengan TOPIK minggu ini; panggilan untuk
memelihara ciptaan Tuhan, orang percaya terpanggil untuk menghadirkan syalom
Allah di dunia ini, dimana kita tinggal; baik terhadap alam raya terutama bagaimana
kita dapat menghadirkan keadilan sosial bagi sesama, menghargai hak milik orang
lain, menghargai status sosial orang lain, serta membangun kepedulian kita
terhadap mereka yang membutuhkan pertolongan; sebab dengan itu mereka akan
melihat kemuliaan kasih Allah yang membebaskan, menyelamatkan dunia, memberikan
kita kesejahteraan dan kuasa pemeliharaanNya. Hidup dalam keteraturan, akan
membawa kita kepada kehidupan yang harmonis dan sejahtera, hidup dalam
keteraturan menjadikan kita menjadi manusia yang terhormat dan dihargai. Menghargai
aturan dan peraturan yang berlaku membuat kita merasa aman dan sejahtera dan
peraturan yang kita jalankan juga gambaran bagaimana pola hidup saling
menghargai sesama. Hidup kita yang teratur menjadikan seseorang itu akan merasa
nyaman berada di sekitar kita. Juga ketika kita dengan sungguh mengikuti
peraturan sesuai dengan Protokuler Kesehatan yang dianjurkan pemerintah dan
gereja akan menjadikan orang di sekitar kita, teman kita beribadah akan merasa
aman, sehingga bisa konsentrasi dalam menjalankan ibadahnya kepada Tuhan. Mari
bersama-sama hadirkan syalom Allah di dunia sekitar kita, sehingga dunia akan
melihat kebesaran/kuasa kasih Allah. Amin
Tuhan menciptakan segala
sesuatu dengan teratur, hal itu juga menggambarkan keteraturan hidup yang Tuhan
senantiasa inginkan dari kita, Hidup yang teratur dalam segala hal,
mencerminkan ketaatan kita kepada sang pencipta, Allah dalam Yesus Kristus.
Keteraturan hidup akan melahirkan kedamaian dan sukacita bagi kita dan sekitar
juga bagi alam, sebab dengan hati yang damai kita akan mampu melakukan banyak
hal yang disebut kebaikan dan kebajikan. Pertanyaan; apakah yang dapat kita
lakukan jikalau pikiran kita kacau, jika lingkungan kita kacau, rebut, itu
sebabnya Tuhan senantiasa oleh Firman-Nya mengajak kita untuk berusaha
menguasai diri, hati dan pikiran kita, berusaha menghormati dan menghargai
sesama juga menghargai ciptaan lainnya.
Penghargaan kita terhadap
ciptaan lain, terlihat bagaimana cara kita mengelolanya dengan baik. Dalam Nats
ini Tuhan memerintahkan umat Israel melalui Musa untuk menerapkan sebuah
peraturan tentang pengelolaan tanah, artinya tanah juga perlu diperhatikan,
perlu ada waktu istirahat (hukum pengelolaan tanah). Enam tahun dikelola dan
tahun ketujuh menjadi tahun sabat, dimana tanah harus diistirahatkan selama
satu tahun. Hal ini juga bermaksud agar bangsa itu dapat mengelola kehidupan
mereka (mengelola hasil tanah/panen/pendapatan/ekonomi); juga mengajak mereka
melihat bagaimana Tuhan senantiasa akan memelihara kehidupan mereka. Mengajak
mereka menghilangkan kekuatiran akan makanan, tetapi mengajak untuk senantiasa
tunduk dan mempercayakan kehidupannya dalam pemeliharaan Tuhan.
Perintah untuk
mengistirahatkan tanah pada tahun sabat dan tahun ke-50 (tahun Yobel), juga mau
mengingatkan agar alam jangan dieksploitasi secara besar-besaran/serakah, sebab
walaupun memang Tuhan memberi kuasa kepada manusia untuk mengelolanya bukan
berarti diperlakukan sewenang-wenang, sebab itu adalah milik Allah. Bagaimana
sikap kita akan alam, akan memperlihatkan bagaimana ketaatan kita akan Firman
Allah itu sendiri. Melalui perintah ini TUHAN juga mau mengajak kita untuk
peduli kepada sesama (membangun kepedulian sosial), artinya bagaimana kita mau
berbagi berkat yang kita miliki. Segala yang tumbuh/yang kita panen selama enam
tahun untuk kebutuhan kita, akan tetapi pada tahun ketujuh, yang merupakan
tahun sabat, memberikan waktu kepada tanah untuk beristirahat, memberikan waktu
kepada orang-orang miskin, yatim piatu, pendatang untuk mengambil apa yang dihasilkan tanah/ladang itu pada
tahun ketujuh, yang tumbuh sendiri (na ro sian sagak ni panabian dohot sian
ranting ni hau anggun na so pinaias) dari ranting pohon anggur yang tidak
dirantingi, bagaimana itu kita biarkan untuk mereka yang miskin, saat mereka
menerima berkat, yang walaupun itu merupakan sisa hasil panen kita.
Hal lain, mengapa Tuhan
memerintahkan tahun sabat buat tanah? Supaya manusia tidak menjadi budak dalam
hidupnya sendiri, jangan budak oleh keinginan, nafsu duniawi, diperbudak harta
duniawi/pekerjaannya sehari-hari, tetapi mampu meyakinkan dirinya bahwa Tuhan
juga bekerja untuk kehidupan manusia. Perlu bagi kita saat merenungkan kuasa
penyertaan dan pemeliharaan Tuhan sehingga kwalitas iman dan psikologi umat itu
tetap terpelihara dan seimbang.
Tentu keadaan saat ini
sangat jauh dari apa yang diharapkan Tuhan, dimana manusia dengan rakus telah
mengeksplotasi alam secara besar-besaran, akibatnya, alam rusak, ekosistem
rusak, munculnya bajir, kekeringan, tanah longsor, berbagai macam penyakit dan
bahkan ada issu yang mengatakan munculnya pandemi Covid-19 juga merupakan
akibat keserakahan manusia atas alam. Nats ini menyadarkan kita begitu baiknya
jikalau kita mau berdamai dengan alam, menjaga kelangsungan hidup alam semesta,
menghargai lingkungan sekitar serta kesempatan bagi kita untuk membuka diri
dalam kepedulian sosial terhadap yang lain, mau saling membantu, menghargai
demi terciptanya kerukunan, kedamaian dan sukacita bersama.
Di samping itu Tuhan juga
menetapkan tahun ke-50 sebagai tahun Yobel, tahun pembebasan, dimana seluruh
umat Isrel pada tahun itu akan kembali kepada ke tanah miliknya semua,
membebaskan para budak, mengembalikan tanah yang sempat dibeli atau dikuasai
dari orang lain. Alasan Tuhan, karena mereka adalah budak sebelumnya, dan oleh
kasih Tuhan, mereka dimerdekakan, dikembalikan ke tanah perjanjian/leluhur
mereka dan tanah itu adalah milik dan pemberian Allah kepada mereka. Semua
tanah harus kembali kepada pemilik sebelumnya sesuai dengan pembagian tanah
pusaka ke masing-masing suku. Konsekwensinya segala jual beli
tanah/pinjam/gadai, pada tahun kelimapuluh harus berakhir, tidak boleh ada
penipuan, penyangkalan. Tahun Yobel merupakan tahun keadilan, pengharapan bagi
orang miskin, pendatang, yatim piatu dan para janda, sebab mereka akan kembali
pada tanah leluhur mereka. Artinya pelaksanaan peraturan tahun Yobel akan
memastikan bahwa setiap keluarga dari suku-suku bangsa Israel tetap dapat mengelola
tanahnya sesuai dengan hak guna pakai yang Tuhan berikan kepada mereka;
kalaupun karena sesuatu keterpaksaan seseorang harus menggadaikan tanahnya,
akan tetapi sesuatu dengan hukum kekudusan, mereka berhak menebusnya kembali,
minimal akan mereka miliki kemudian saat tahun Yobel telah tiba.
14.
Marende BE No. 672:1… Tung Godang Situtu (SDJ)
Papungu Pelean tu Jolo (Pelean IA, IB
& II)
Ø Tung godang situtu
ulaonmu antong
Dipasahat Tuhanta
tu ho.
Ndang adong be
tingkim marnalemba tahe,
Ngolumi bahen
tiruan tongtong.
Reff.: Sai patupa ma i alani Tuhan i.
So
manghirim balosna tu ho.
Debata do marnida na niulami,
Manang na adong parbueni i.
Ø Ai lambok do soara
ni Tuhanta i:
Ro ma ho, las ma
nang rohami.
Sai taingot
tongtong hata ni Tuhan i
Mangarahon jolma
tu Tuhan i.
Reff.: Sai patupa. . .
......................
Ruas Jongjong ......................
Ø Ala nii
boan ma, sondang na tiur i,
Boan ma hata ni
Tuhan i.
Sai urupi na pogos,
na mardangol i
Asa ro tu Jesus
Tuhanta i.
Reff.: Sai patupa. . .
15.
Tangiang Panutup/Tangiang Pelean
P: Tapasahat ma peleanta tu Debata,
martangiang ma hita:
Ale Debata Amanami na di banua ginjang. Ho do haroroan ni saluhut silehonlehon
na denggan dohot nasa ulibasa na mauliutus.
Hupasahat hami ma sian na nilehonMi tu
hami, peleannami tu Ho. Sai jalo ma i gabe uap na hushus di joloM. Pasupasu ma i
jala ramoti, asa huparhaseang hami pelean on, patimbulhon harajaonMu di
tongatonga ni huriaM dohot di portibi on.
Buhai ma rohanami marhitehite tondiM
asa lam hutanda hami godang ni silehonlehonMi tu hami, asa lam girgir rohanami
mandok mauliate tu Ho, marhitehite Jesus Kristus Tuhannami,
R: (Mangendehon BE No. 204:2 BL 73):
Nasa na nilehonMi, tondi ro di pamatangku.
Hosa
dohot gogongki, ro di saluhut artangku.
Hupasahat
i tu Ho, na so unsatongku do.
P: Ale Amanami na di
banua ginjang! Sai pinarbadia ma goarMu, Sai ro ma harajaonMu, sai saut ma lomo
ni rohaM di banua tonga on songon na di banua ginjang. Lehon ma tu hami sadari
on hangoluan siapari, sesa ma dosanami, songon panesanami di dosa ni dongan na
mardosa tu hami. Unang hami togihon tu pangunjunan, Palua ma hami sian pangago.
R: (Mangendehon):
Ai Ho do
nampuna harajaon,
Dohot
hagogoon, dohot hasangapon,
Saleleng ni
lelengna. Amen.
P: Jalo hamu ma pasupasu sian Tuhanta:
Dipasupasu jala diramoti Tuhan Debata
ma hamu, (ho) Disondangkon Tuhan Debata ma bohiNa tu hamu (ho), jala asi ma
rohaNa mida hamu, Didompakhon Tuhan Debata ma bohiNa tu hamu jala dipasorhon ma
dameNa tu tondimuna be,
R: Amen… Amen… Amen.
Pandita
dohot keluarga, suang songon i nang saluhutna Parhalado ni Hurianta rap dohot
keluarga, dohot saluhut namanghobasi parminguonta sadarion pasahathon:
SELAMAT
ARI MINGGU MA DI HAMU SALUHUTNA.
TUHANTA
MA NAMANGARAMOTI.
Horas.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar